Pengiran Muhammad Salleh
Abad ke-19 merupakan
zaman yang amat menyedihkan kerana hampir pupus semua wilayah Brunei ke tangan
Inggeris. Pada saat inilah juga cendekiawan Brunei, Pengiran Shahbandar
Pengiran Mohd. Salleh mencipta sebuah syair yang menimbulkan berbagai-bagai
penafsiran sehingga nyawanya sendiri terkorban. Syair Rakis dipercayai dikarang
pada tahun 1840-an. Pengiran Shahbandar Pengiran Mohd. Salleh mengarang syair
ini semasa perjalanan pulang ke Brunei dari Mukah yakni tempat beliau membawa
diri. Sesampainya ke Brunei dipersembahkannya kepada Sultan sebagai buah
tangan.
Pengiran Muhammad Salleh atau
nama sebenarnya Pengiran Syahbandar Pengiran Muhammad Salleh Ibnu Pengiran
Sharmayuda diperkirakan hidup di antara abad ke-18 hingga abad ke-19. Beliau
telah meninggalkan satu karya yang bersejarah yang diberi judul Syair Rakis.
Walaupun tarikh sebenar karya ini ditulis belum dapat dipastikan dengan tepat,
tetapi bahasa yang digunakan memperlihatkan perbezaan jika dibandingkan dengan
bahasa yang digunakan oleh Abdullah Munsyi dan Raja Ali Haji. Bahasa yang digunakan dalam Syair Rakis ini
lebih tersusun dan pengaruh bahasa Arab tidak begitu ketara. Hal ini dapat
dilihat melalui petikan Syair Rakis seperti: “Bismillah itu mula karangan kisah
rancana dagang buangan di gunung larangan asmara guna segenap desa pantai
saujana membawa nasib untung sendiri masuk segenap desa dan negeri seperti
burung lepas tangkapan bunga dan buah tiada dimakan sebut namaku dagang asmara bercarai (bercerai) dengan sanak saudara namaku Misa panji larangan sudah
sekarang buang-buangan” (Awang Hj. Mohd Jamil, 1983: 56).
Syair ini telah memperlihatkan pengurangan
pengaruh kosa kata Arab dalam penghasilan karya ini. Jalan bahasanya juga mudah
difahami dan tidak mengelirukan kerana ia sudah menuju ke arah jalan bahasa
Melayu yang sebenar. Perkataan “rancana” dan “bercarai” yang terdapat dalam
petikan di atas berlaku kemungkinan berpunca daripada masalah
pentransliterasian daripada huruf Jawi ke huruf Rumi. Syair Rakis menimbulkan
berbagai tafsiran oleh pengkaji sastera dan sejarah. Walaupun karya ini
berbentuk lama iaitu syair tetapi isinya mempunyai wawasan dan pandangan terus
terang yang sekali gus mencerminkan satu transisi kemodenan. Wawasan atau
pandangan atau nasihat yang terdapat dalam syair terhadap bangsa sendiri
termasuklah politik, ekonomi, pendidikan dan sosiobudaya Brunei.
No comments:
Post a Comment